onsdag 24 mars 2010

Påsktårta

Vadå Glad påsk?
Pröva att värpa ett påsk ägg får du se hur GLAD du är.
En mindre vulgär variant, som dekoration lägg på lite chokladägg och knacka försiktigt av lite skal på några chokladägg, gör lite kycklingar och ett par marsipanhönor.

Lite tårttips:

  • Hur man kan göra ett marsipan lock. Gnid lite matolja på gladpack lägg på en bit marsipan, vik över gladpacken och kavla till ca. en kronas tjocklek. Drag undan övre plasten och lyft locket på plats med undre plasten kvar. Tryck till och forma locket dra sedan försiktigt av plasten.
  • För att få lite variation på färger. Exempelvis blå, svart eller brun så finns det att köpa på panduro hobby.
  • Snåla inte på dekorationer. Om alla vill ha rosen i mitten på tårtan varför inte göra flera?
    /Dick

8 kommentarer:

Bittan sa...

hahaha hönan var underbar,
vilket jobb !!!!
förresten så skickas det ett påskpaket till hönans matte från Blåkulla ikväll :-)
Ha en bra dag
kram Bittan

Butik Östergården sa...

Sicken höna!
Vilket jobb du lägger ner.
Tack för tippset! Nu gäller det bara att hinna baka också.

Kram Helen

hemma hos lilla mej sa...

WOW vilken härlig höna.Vilket jobb d lägge ner.Men den var underbar.Fin tårta oxå.Önskar dej en härlig onsdag Vårkram Rita ♥

Tigris Predikantan sa...

Tack för dina ord! Efter att ha skrattat en stund måste jag fråga: är du konditor? Säljer du dessa tårtor? Vet du, den hönan ... så vill inte jag ha mitt chokladägg! *ler*
:)

Daniel sa...

Det kallar jag äkta påsktårta! wow!

Willewira sa...

Hejsan!

Här ramlade jag in av en slump och det är jag glad för. Jätteroligt att följa er renovering, då vi går i sådana tankar själv. Visserligen i flera år, men då det ska byggas till också så drar det ut på tiden. Det måste ju bli bra... :)

Gillar din höna... och naturligtvis ska hon grimasera. Den som fött barn vet ju hur kul det kan vara... :)

Jag kommer gärna tillbaka och hälsar på igen.

Ha en bra dag!
/Willewira

Hanna sa...

så fint skåp du visar här under.
kram
hanna

Mycket annat & lite betong sa...

Oj, vilka tårtor! Det är ju synd att äta upp dem.

Agneta