onsdag 10 mars 2010

Matsalsmöbel

När vi köpte huset fanns det en stor härlig matsal, men vi hade ingen möbel dit. Så vi köpte en äldre lokaltillverkad matsalsgrupp i ek. Nu känns det som vi bara måste måla om den i vitt. Det är lite ångestladdat att ta beslut att måla om en gammal ek grupp, men vi resonerade så att det är vi som ska trivas i rummet och då spelar det ingen roll att Knut Knutsson i antikrundan försöker få svenska folket att tycka om orginalmöbler.
Så revoltera i stugorna och måla vitt!
Här har vi börjat målat stolarna och matsalsskåpet.
Point of no return
Detta är vårt projekt just nu. Vi hoppas att vi kan visa det färdiga resultatet nästa vecka.
Om 5-10 år kanske ni får se på bloggen hur vi avlutar allt :-)

13 kommentarer:

emilias gömmor... sa...

Skåpet kommer att bli såååå fint i vitt!

Kram Mimmi

Butik Östergården sa...

Tycker ni har tagit rätt beslut! Strunta i knut och gör det ni trivs bäst med. Möbeln kommer att bli så jätte fint i vitt. Skåpet var helt ljuvligt vackert. Med vit färg kommer det att bli än vackrare.

Idag blir det en tripp till Örebro och Nora.

Ha det gott!

Kram

hemma hos lilla mej sa...

Gomorron!Skpet kommer att bli bara så snyggt i vitt-Kanon.Önskar dej eh härlig onsdag varmkram Rita ♥

Lavendeldockan sa...

Visst är det härligt att få göra en så vacker möbel ännu vackrare,lite slit och släng är det allt men väl värt mödan.
Ha en underbar dag
kram erica

Bittan sa...

Kommer att bli kanon i vitt och den dagen den sorgen om ni nån gång skulle vilja återställa den.Leva ska man göra här och nu :-)
och NU så är den snyggast i vitt .

Kram Bittan

Helly på vift sa...

Jag tycker oxå ni gör helt rätt, men jag förstår att det tog emot att ta beslutet. Själv skulle jag vilja göra samma sak med många av pojkvännens farfars gamla möbler, men det får jag inte så nu står de bara och förfaller i förrådet, för in i huset kommer inga bruna möbler igen...!

The Secret Garden sa...

Måste få säga att jag är full av beundran för muren i inlägget nedan!! Vilket jobb, vilket tålamod!! Och så fint resultat!
De största stenarna måste vägt jättemycket. Och allt med skottkärra och spett?
Vilket jobb!

Ha det gott!

Vita rosor och förgätmigej sa...

Såklart kommer man om 20år tycka att det var helt galet att måla om alla möbler vitt men vi lever ju idag...

Jag ska berätta om min allra största ångestmålning. Jag fick låna ett skåp av min bror som inte hade plats för det längre. Det var ett arvegods från vår farfar och var svartbrunt. Jag tog emot skåpet med löftet att jag skulle få måla det vitt men det var verkligen inget min bror var glad åt... Ni kan ju tänka er hur det kändes när jag tog det första penseltaget på den möbeln... *hua* Men nu äääälskar jag den och min bror har motvilligt medgett att den blev mycket finare i vitt.
Kram/ Anna

Lily sa...

Ni gjorde helt rätt! Mer "lättplacerat" och betydligt mycket snyggare i vitt!!!
Kram Lily

Lavendeldockan sa...

pappren har jag köpt på tradera =)
kram erica

Linas Vita Hem sa...

Hej hej!
Åh det skåpet kommer bli fantastiskt vitt! Tycker ni gör helt rätt i att strunta i Knut Knutsson!:) Jag har också gjort några "ångestmålningar", men huvudaken är ju att man blir nöjd och att man trivs med möbeln tycker jag! Ska bli spännande att se slutrestultatet! Ha det fint!
Kram/L

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Så fina möblerna blir! Ert hem, muren ja allt är så vackert!
Ha det gott!
kram
nina

Mycket annat & lite betong sa...

Håller med, vill man ha vitt (och det vill man) tycker jag att man kan måla även äldre möbler. Jag tittade på muren nedan, helt otroligt jobb. Att ni kan! Jag som inte ens får min lilla tegelstensmur att hålla.
Agneta