måndag 1 mars 2010

Broderi

Den här tavlan sydde min mamma när hon var 11 år för drygt 60år sedan.
Hon sydde den till sin äldre bror som gick till bagarlärling, men det var så mycket arbete med tavlan så hon behöll den själv. Hoppas att han inte blev allt för ledsen:-) Nu har jag tagit hand om tavlan och ramat in den. Jag har alltid tyckt om tavlan och det är fascinerande att färgen på garnet fortfarande är så starkt.
Nu kan man ju tro att det ligger i generna och att jag är lika duktig på att brodera.
Men så är inte fallet. Min mamma uppmuntrade mig att sy, så jag fick ett korsstygnbroderi med stora stygn av mamma när jag var 7 år. Hon visade och visade och jag sydde fel. Sedan hör hon från övervåningen att det smäller i vedspisluckan då hade jag slängt mitt broderi, som jag hade fått samma dag och jag kommer ihåg att jag inte ångrad det.

Den här tavlan hade jag i mitt barnrum även min dotter har haft den i sitt rum./Anette

2 kommentarer:

Helly på vift sa...

Ja, den känner jag igen :) Tyvärr så har händigheten hoppat över ännu en generation för brodera kan jag verkligen inte....

Huset vid ån sa...

Vilka vackra tavlor du visar, vilken duktig mamma du har som broderat så fint! Tittade på ditt platsbyggda kök i förra inlägget och det är ljuvligt! Ha en fortsatt bra dag! Måndagskramar Therese