fredag 9 april 2010

Stenbyggare del4 "stentrappor"

Om du vill bygga en stentrappa av natursten så finns det några saker att tänka på. Steghöjd 15-18 cm är lagom och djupet bör vara ca 30cm. Gräv ut minst 30cm djupare än stenarnas nedkant, packa stenmjöl/eller en blandning av stenmjöl och stenkross 0-16mm så du får en tjälfri grund. Lägg stenarna så det är lite från lutning så vatten inte ligger kvar. Sprängsten är lite rakare i sin delning än natursten så det är lättare att hitta bitar som passar.

Färdig! en underhållsfri trappa som smälter bra in i miljön.

Ett exempel på en liten stentrappa vid en sluttning i trädgården. På sluttade planet vid sidorna är det lagt sten i ca 30 graders vinkel för att stabilisera nivå skillnaden
Slutligen en liten naturstens trappa i halvmåneform in till redskapsboden.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Eftersom jag anser mig vara stentokig så gillar jag det där skarp ;-)

Sambon förstod inte varför jag släpade mina över 200 gamla gatstenar med mig från Amsberg när jag flyttade till Bergslagen...för mig är de värdefulla och kommer att komma till användning när jag ska fixa trädgården.

Ha en härlig helg och hoppas ni har bättre väder än här! (regn)

Kram,
Maria

Unknown sa...

Förlåt...blev lite fel där, jag har över 500 gamla gatstenar =)

Elzie sa...

Det är riktigt fint med stentrappor. Och som sagt, relativt underhållsfritt.

Gud vad fin er matsal blev. Så mycket jobb ni lagt ner där också.

Hoppas ni får en skön och solig helg.
Kram Elzie

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Natursten är sååå vackert och passar så fint in i gamla miljöer. Synd bara att det ska vara sååå dyrt!

Så vackert med muren och trappan! Vi ska göra en mur på baksidan av vårt hus mot granntomten till som ligger högre upp. Kul att se er fina :)

Ha en härlig helg!
Kramar Linda