torsdag 8 april 2010

Renovering av matsalen

Före renovering
När vi gjorde i ordning matsalen så började vi med att rikta upp väggar, vi isolerade även lite extra på ytterväggarna, under plastmattan så hittade vi ett fint trägolv som vitmålades.En rolig detalj är att det går att öppna små vädringsfönster på nedre delen av fönstren.
Befintliga innerfönstren byggdes om till öppningsbara fönster.

Mellan matsal och kök sattes pardörrar in som tidigare satt vid början av trappan, dörrarna och karmen kortades något för att passa in mot den nya takhöjden i köket.
Taklisten tillverkades av 3 olika lister som monterades ihop, för att få den rätta höga profilen. Iden att montera en list med avvikande färg fick vi av tidigare ägare då det var så i flera av rummen.
Under tretexskivor och papptak så hittade vi ett gammalt hand hyvlat tak, med över 50cm breda brädor, det såg äldre ut än huset i övrigt.
Med lite efterforskning så fick vi reda på att en 1700 tals gård i trakten rivits och delar av det återanvändes när vårt hus byggdes.
Vi tyckte att taket var värt att lägga möda på och det renoverades varsamt, så nu syns åter de breda brädorna efter att ha varit gömda i 100 år.
Matsalen klar!

13 kommentarer:

Butik Östergården sa...

Verkligen smakfullt renoverat från golv till tak. Måste kännas underbart att inta sin middag i detta rum.

Nu väntar en promenad!

Ha en härlig dag!

Kram Helen

emilias gömmor... sa...

Vacker renovering ni gör! Tänk vad mycket fult dom har gjort på 60-70-talet, när dom har renoverat. Och tretex skivor, nej fy för dom!
Likaså plastgolv. Hela ert hem är så underbart vackert!!!

Kram Mimmi

emilias gömmor... sa...

Hej!
Jag igen! Jag vill bara fråga hur ni har gjort dom kryssen i köket vid kyl och frys?

Kram Mimmi

Unknown sa...

Gomorron!

Det har verkligen blivit kanonfint i er matsal. Jag gillar skarpt det där med återanvändning av dörrar t.ex och för att inte tala om det vackra taket....måste ju ha kännts som att vinna på lotteri när ni hittade det.

Så vackert tak lär vi inte hitta här men det finns en del att upptäcka när vi renoverar vidare.

Nästa vecka ska jag koncentrera mig på grabbarnas rum helt och hållet. Det var väl själve den om det inte ska bli klart snart när det är så lite kvar.

Ha det mysigt!

Kramar,
Maria

Mycket annat & lite betong sa...

Så himla vackert!
Vilken tur att ni hittade brädtaket. Det måste ha varit mycket jobb för att få det så fint. Snygg färg på väggarna.

Agneta

Helly på vift sa...

Tycker det är konstigt att det någonsin kan ha varit modernt att täcka över fint gammalt trägolv och trätak med plastmattor och tretex skivor. Tur att de inte blev alltför förstörda :)

Unknown sa...

Oj, detta var riktigt snyggt! Alla möbler komemr fram bra och mattan är bara sä pricken över i:t. Vilket jobb ni gjort. Snor lite inspiration till framtida lantstället....golven. mmm...

Unknown sa...

Hej igen!

Jag bor 3 mil norr om Lindesberg och vi har lite mer än 5 mil till Köping. Jag har bott här sen början av 2006.

Innan dess bodde jag i Borlänge i 17 år och innan dess född och uppvuxen i Falun. Så oavsett hur länge jag bor här i Bergslagen så kommer jag alltid att vara en dalkulla innerst inne.

Jag har mycket släkt uppåt Siljan/Moram min mormor är född på Sollerön och min farfar som inte finns längre bodde i Nusnäs och täljde dalahästar bla a. =)

Kram

Lily sa...

Vilken underbar matsal!!
Härligt att ni tagit tillvara det vackra golvet och taket, många hade rivit ut det, åtminstonne taket!
Kul att ni delar med er!
Det vägghängda växthuset är jättefint!
Bra idé..
Kram Lily

Vita rosor och förgätmigej sa...

Himmel! Vilken fantastisk matsal ni har! Jag blir mållös...
Kram/ Anna

Linas Vita Hem sa...

Hej Anette och Dick!
Vilket otroligt jobb ni gjort! Så häftigt när man kan ta fram gamla fina trägolv och tak!
Gillar verkligen pardörrarna!
Önskar er en trevlig helg!
Kram/L

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Fantastiskt fint, vilket jobb ni har lagt ner!
Tapeten är underbar och så vackert med listerna och pardörren in till köket var jättefint!

Så kul att få se före och efterbilder :)

Kram kram

Fröken Luisa sa...

Vad fint, som taget ur en film! Väggtapeten och vitrinskåpet, superb!