tisdag 22 juni 2010

Vilket år är din möbel från?

Ibland kan det vara svårt att tidsbestämma en möbel. När man som vi har gjort målat och klätt om så blir det ännu lite svårare. Men eftersom vi visste lite om ursprunget och hade lite litteratur om möbelhistoria så kunde vi bekräfta tiden till Jugend 1897 - 1915. Detta hade vi av försäljaren av möbeln redan fått förklarat, men försäljare säger inte alltid rätt tid, så det är bra att ha något att kontrollera ålder med. Nu kan jag tipsa om en sajt där det mesta om möbelhistoria och hur man restaurerar möbler finns. Det är väl värt ett besök inför sommarens loppis och auktions tider.
Stolen före målning.
Med lite fakta så är det inte så svårt, se på beskrivningen för typiskt för Jugend 1897 - 1915: Träslagen av ek. Klädseln på sittmöblerna var vanligen skinn (oxhud eller buffel), vilket var tidens specialitet. Jugendstilen var en dekorativ stil, där växt- och blommotiven dominerade på möblerna blev de utförda i lågrelief. Källa http://home.swipnet.se/Restaurering/
Vad kan detta vara ?? med nyvunnen kunskap, jugend så klart.
// Dick

6 kommentarer:

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hej, hallå!

Vilket tjusigt hus ni har, sitter här och är helt förstummad. Så fint!

Kram Maria

Skogslyckan sa...

Ja det är kul med stil historia. Tycker i vilket fall som helst att stolen blev snyggare nu när ni haft fatt i den! Ha det gott!
Kram Pia

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Men va fina de blev och va kul att få lite fakta om sakerna .
Jag är så dålig på sånt , jag bedömaer allt i fult eller snyggt :-D
Kraam/Lotta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jättebra med sådana ställen där man kan kontrollera år mm.. Alltid intressant att veta lite om bakgrunden till det man köpt.
Kram
Marie

Gårdsromantik sa...

Klart det är jugend! En av mina favoritstilar!

Nu såg jag allt fint Kokums du fyndat!

Hoppas du blir nöjd med dina fynd hos mig :-)

Kram Maud

<Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

Jenny sa...

Hej Dick!
Vilken fin jugendstol och vad vacker den blev efter er makeover:) Jugend är en av de stilarna jag gillar bäst!

Tack för tipset om sajten, ska kika in där.

Kraam Jenny