söndag 6 juni 2010

Stenläggning

När vi skulle göra iordning runt huset, bestämde vi vilken marksten vi skulle ha sedan ritade vi upp och grovplanerade. Vi ville ha gårdsgrus, det passar ju till äldre hus, men vi ville även ha en sida med marksten som uteplats. Alla gångar och stenläggning är lagt i rundade svepande former.
Vi ville få stenläggningen att smälta in med färgerna på huset. Vi gick på stenfotens gråa färg och den gula fasaden. Ljusgult marktegel som avgränsar, samt gråaktig marksten och gårdsgrus.
En avskiljande sten vägg med en sittplats och en blomster plantering, byggdes upp bakom uteplatsen.Samma rundade formen som i sydöst hörnet men här gjorde vi en plantering med ett litet träd,rosor och lavendel.
Men stenläggning är ganska trist i sig själv. Det behöver fyllas ut med något. Så med cafébordet urnor och turkosa krukor blir det färg och liv på uteplatsen. Här avslutar vi detta inlägget med "dagens bild" vår variant av hunden och grammofon tratten. Katten och pumpen.

13 kommentarer:

Lena sa...

Åh, vad fint.
Jag blir bara lite ljusgrönt avundsjuk på erat fina hem

Igår satt jag på en av mina uteplattser och tänkte att jag skulle lägga marksten istället för de ojämt lagda stenplattorna.

Nu när jag ser era bilder inser jag ju att det inte ska vara klassiskt fyrkantigt utan mer rundat.

Tyvärr dröjer det nog ett tag innan jag kommer dit. Dels finns lita annat som måste fixas till och sen kostar det väll en slant.

Märta sa...

Vad snyggt ni har gjort med stensättningar och grus. Jag blir allt lite avis! Tyvärr har vi inte en trädgård som är så fin.
Ska nu ut och njuta av min trädgård ändå.
Ha en skön söndag!
Märta

hemma hos lilla mej sa...

Vad fint ni har gjort i trädgården.Med stensättningar och grus.bara så himla fint.Önskar dej en skön söndag och nationaldag vännen.Kram Rita ♥

Lena Celine sa...

Så fint det hos dere. Skulle ønske jeg hadde slikt uterom!!!! Kos dere masse!!!

Klemmer fra Lena

Penseldraget sa...

Så kul att se er fina anläggning.. där förstår jag ni sitter o njuter för fullt =) härlig bild på katten o pumpen ...
kram pia

Med en doft av lavendel sa...

Så vackert det blev med marksten, man förstår att ni sitter där i solen och njuter av ert arbete,ha en skön söndag, kram annika

Skogslyckan sa...

Så otroligt fint ni har det! Jag älskar också sten, men har försökt i den mån det går att undvika "köpesten"..älskar allra mest natursten.
Nu har vi tur att ha tillgång till både lastbil med kran, lastmaskin och grävskopa, så så går det väl an. Köpte en pump på sensommaren förra året, men den har inte kommit upp ännu, för jag skall mura en fot till den. Men nu inspirerade du mig till att börja...
Kramar Pia

Vita små hjärtan sa...

Så vacker trädgård!!!!
Ha en fin kväll / Agnetha

Ewa`s Galleri sa...

Jättefint med all sten och lyckat med runda former
Ha en skön söndag kväll

Jenny sa...

Hej Anette!
Vad fint!! Gillar era vackra trädgårdsmöbler oxå!

Härlig bild på katten och pumpen:)

Kraam Jenny

Vit som snö sa...

Jättevackert! Och med rundade former på gångarna känns det mjukt trots att materialet är sten!
Hoppas ni haft en fin helg!
Kram Cilla

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej!
Det ser väldigt fint ut med er stenläggning! Som taget ur inspirationsmaterailet från en katalog:-)
Ha det gott! H.

carina i Ockelbo sa...

åå vad vackert med de fina stenarna ni har lagt, något liknande vill vi oxå ha vid vårt hus. Har bara så mycket projekt på G just nu, så de blir nog inte så denna sommar, men vi får se.