måndag 14 mars 2011

Hur gör man rost?

Rost kan vara ett problem på bilen men kan vara önskvärt på en inredningsdetalj. Man kan t.ex spruta saltvatten på om man vill få rost, men det tar tid och det är inte under kontrollerade former. Det finns ett annat sätt, det är att måla på fusk rost. Jag kommer som exempel visa hur jag rostpatinerade den här väckarklockan 1. Vid behov skruva isär 2. Slipa och nöt ner ytan med fint sandpapper.
3.Blanda rost ingredienser.
Marmorerings och ådringsbas:(Beckers Aqua decor) Vattenburen grundlasyr för ådring marmorering och svampning.
Färgpigment: Umbra brun (Brunt pigment i pulverform)
Färgpigment: Guldocker (Gult pigment i pulverform)
Strukturbas: Finkornig ( Kalk, sand eller annat finkornigt )

4.Rör ihop ingredienserna till en trögflytande massa. Här blandas gammalt väggkalk i för att få struktur och kornighet i färgen.
5. Färgen klar att användas
Det finns lika många sätt att måla på som det finns färger i en färgaffär. Vi har prövat oss fram och målat, stöpplat,svampat och stänkt på.
Denna klockan svampades det mörkbruna på som grund och sedan stänktes det ljusgula "ny rosten" på. 6. Det som är det bästa med det här sättet är att du har en stor valfrihet.
Gegga ihop en färg och klena på, blir det inte bra så torka av och pröva med något annat sätt.
Lycka till!


Här följer någa exempel på rostpatinerade saker.Ett symaskins underrede. Färg knackades bort sedan fylldes det på med rostfärg.
Lampskärm slipades och patinerades med rost.
Lås till glasskåpet.
Låset är av mässing men det gick att ändra på det med.
Skåpet fick nya knoppar som vi gjorde patinerade.
En blomkruka som var i silverfärg.

10 kommentarer:

Vita rosor och förgätmigej sa...

Tack! Nu kommer även jag att ha ett rostigt vackert hem inom kort! ;0)

Kram/ Anna

Skogslyckan sa...

Fiffigt för dem som gillar rost. Jag pyntar gärna med rostigt ute, men inne har jag knappt nåt alls. Jag har testat med ättika på grejerna ute, det sätter fart på rosten vill jag lova... Ha en fin start på nya veckan!
Kram Pia

STENLYCKA sa...

Vad fiffig du är på att få saker rostiga. Tack för tipset.
Nu har jag missat flera underbar inslag om erat vackra vardagsrum. Vill bara säga att det blev helt ljuvligt, något ni kan vara stolta över. Ni är så skapande och skickliga inredare!
Kram och allt gott till er!
Raina

Unknown sa...

Tack för en bra beskrivning om hur man går till väga för att skapa falsk rost. Detta ska jag helt klart testa på nåt som jag kan undvara om resultatet sviker.
Ha en bra dag, kram Ing-Britt

Photo by Maria sa...

Vilken underbar blogg jag ramlade in i..
Kommer att komma tillbaka flera gånger var så säker :-)

Ha en fin fortsatt dag..

Kram Mia

EM sa...

Fiffigt sätt...
vi har ett skåp med rostiga dörrar och förra ägarna "rostade" dom det jobbiga sättet genom att ha dom ute... blev inget vidare rostigt kan jag säga. Men nu är skåpet på väg ut på Blocket så jag överlämnar det i nästa ägares varma hand...
kram elsamarianne

EM sa...

Hej igen. Ville bara tipsa om den här fotoskolan...
http://www.kameravaskan.se/gratis-fotoskola/
vissa av inställningarna heter olika beroende på vilken kamera man har--
kram igen
elsamarianne

Mycket annat & lite betong sa...

Vilket bra fusk, det gillar jag! Det här ska jag spara och prova sen.

Ha en bra dag!
Agneta

Viola sa...

Tack för det tipset, är ju en som gillar det rostiga, hoppas dagen varit skön, här har vi haft ett underbart vårväder, har mailat till dig, kram

Petra-Lantlig Charm sa...

Tack så mycket för det tipset! Ska genast bege mig till färgaffären, hihi!

mvh Petra