söndag 22 augusti 2010

Mårbacka pelargon

Jag har blivet frälst i mårbackapelargoner, de är kraftiga och stora och blommar hela tiden och framförallt de skräpar inte. Så i dag tog jag 8 sticklingar från den här pelargonen.
Den blev något mindre och blommorna fick vara i en vas brevid.
Man kan ta sticklingar året runt beroende på ljuset men det vanligaste är mellan februari och september. För att få riktigt fina exemplar tidigt till kommande säsong är höststicklingar att föredra. Efter 2-3 veckor när sticklingarna har rotat sig ska de planteras i större krukor. Sedan är det bara att hålla tummarna att det blir nya fina mårbackapelargoner.

Gamla små krukor som vi har hittat ute under boden.

12 kommentarer:

Med en doft av lavendel sa...

hej
jag håller med dej visst är det skönt att dom inte skräpar ner, jag har två stora i köks fönstret o i veckan hade en av dom 12 st blomstänglar, älskar mårback, har en rosen pelargon oxå som är så fin. kram annika

hemma hos lilla mej sa...

Vad underbara dom är mårbacka pellisarna.Bara så himla underbara.Ha en härlig dag rara du kram Rita ♥

Hanna sa...

Underbar.
Kram
Hanna

Anna sa...

Hej
Jag älskar också Mårbackorna och har köpt stora fina till bra pris i sommar. Bra att du påminde mig om sticklingarna, har helt glömt bort sånt i flytt och allt!

CL.O.T sa...

Mårbackapel. är så fina. Har också några ex. Har varit i Skåne och kollat in vad vi ska odla 2011. Bl.a en pelargon som är halvhäng, riktigt fin. Kram, Monika

Lily sa...

De är underbara! Vilket kraftigt exemplar du har/hade! Spännande med sticklingar! Jag har tagit på min doftpelargon, får se hur de klarar sig :D

Ha en fin vecka
Kram Lily

Helly på vift sa...

Ska testa och göra så med mina pelargoner på Panarea. Av de jag gjorde sticklingar av i våras har nästan alla överlevt...

Anonym sa...

Hejsan!
Vilken fin mårbacka pelargon.
Ha en skökn söndag kväll.
Kram Bodil.

Skogslyckan sa...

Pelargoner i gamla slitna lerkrukor, kan det bli mer ursvenskt...och vackert...
Kram Pia

Jenny sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jenny sa...

Hej Anette!
Mårbackapelargoner är mina favoriter oxå!
Vad fint att ha dem i krukor med patina:)

Ha det gott,

Kram Jenny

Queen of Kammebornia sa...

Jag tycker också att Mårbackapelargoner är underbara! Jag kände en tant en gång som hade en alldeles enormt stor Mårbacka.