lördag 7 augusti 2010

Lavendelolja

Lavendelolja är ett bra till myggmedel och definitivt luktar det godare än de vanliga myggmedlen, det är även bra att sätta på insektsbett.
Lite lavendelolja i fotbadet eller i badvattnet är också bra för torr hud.
Recept
Repa blommorna av stjälkarna och packa dem i en glasburk med tätt slutande lock.
Värm upp oljan på svag värme, häll över lavendeln och fyll ända upp. Låt stå soligt i 1 månad. Skaka då och då . Värm därefter upp olja igen, med blommorna och sila sedan oljan ren och häll över i fina flaskor.
Nu får jag användning av mina små glasflaskor.

8 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Åååå vad härligt det lät lavendelolja.Söta små flaskor.Ha en härlig lördag sötis.Kram Rita ♥

Mys och hemtrevnad sa...

Tack för tipset! Det ska vi prova...kramis semlan

OF SPRING AND SUMMER sa...

Tack för det fina receptet på lavendelolja! Ska försöka mig på det! Verkar väldigt bra!
Ha det så bra.
Önskar en fortsatt trevlig helg.
Kram Ingrid

Ewa`s Galleri sa...

Vilket bra tips,det ska jag försöka mig på imorgon, gillar verkligen doften av lavendel
Och en anledning att gå på loppis och hitta några fina flaskor att ha den i
Det svåraste blir nog att få sol på den hela tiden,här regnar det idag
Ha en skön lördagskväll

Annies Blå sa...

Det var ett bra recept :). Både användbart och fint att ha som prydnad i vackra flaskor! Kram/Annie

Susanne sa...

Ett jättebra recept! Jag har köpt lavendelolja som jag först måste göra av med men skall skriva upp receptet så jag har till nästa år. Kram / Susanne

Butik Östergården sa...

Låter bra! Så man slipper den hemska lukten av myggmedel. Älskar ju lavendel i alla former. Bakade faktiskt lavendel kakor för ett tag sedan blev jätte goda. Kanske jag skulle mig till att göra mygg medel också. Tack för tippset.

Kram Helen

Jenny sa...

Hej Anette!
Tack för din hälsning hos mig:)

Mmm kan tänka mig att lavendeloljan doftar underbart!

Ha en trevlig söndag,

Kraam Jenny