onsdag 15 februari 2012

Shabby chic


Det populäraste inlägget vi har haft sett till antal söknigar på google (22 468 Sidvyer), är om att måla shabby chic.
Vi får fortfarande en hel del förfrågningar om shabby chic. Så vi tänkte ta en liten genomgång av det.
Så här har vi gjort: 
* Slipa möbeln med en slipmus eller sandpappra för hand. 
* Tvätta av möbeln med målartvätt.
* Måla med en matt vit eller svart färg eller med den färg nyans du föredrar och måla 2 gånger. Är det större möbler, så har jag använt en skumgummi roller.
* När färgen har torkat, slipa alla utstående delar på möbeln och tänk vad som är naturligt slitet på en gammal möbel.
* Torka av.
* Vaxa eller använd möbelolja på möbeln efteråt.

Svårare än så här behöver det inte vara.
Men man kan måla med olika färger under om man vill, som framträder mer vid ner slipningen.
Det finns hur många sätt som helst, men vi har valt den enkla varianten.
Hur mycket ska man slipa ner möbeln?
Det är fråga om tycke och smak. En del möbler kanske man bara vill att en del detaljer ska synas lite bättre.
Andra möbler kanske man vill ha mer patina på.
Färger och mönster:
Ledordet för alla färger när det gäller Shabby Chic ljust. Det innebär att huvudfärgskalan håller sig inom vitt, creme-färgat, ”antikvit”, vaniljsås-gult och ljust grått. Allt detta ljusa kontrasterar fint mot enstaka möbler eller detaljer med lite mer dekor. Det kan till exempel vara ett skåp i mörkt träslag, men oftast är även möblerna i Shabby-stilen ljust färgade eftersom de dominerar ett rum så starkt. Däremot kan mindre inredningsdetaljer vara både mörka eller mönstrade. Till exempel svarta tavelramar mot vita väggar, svartvita/sepiafärgade fotografier, vitt + silver…  Vanligt är också enstaka detaljer som textilier i romantiskt blommönster. Man kan med fördel också blanda kontraster i material: exempelvis ljuva gammaldags Mårbackapelargoner i ruffa betongkrukor, ljuva ros-tyger i kombination med grovt oblekt linne, svarta ramar till gamla blekta vykort. Det finns några grafiska mönster som ofta återkommer: franska liljan, kungakronor, barn, änglar, bokstäver eller text på saker och ting. 

Varför ska man patinera möbeln?
För att få lite mer liv i möbeln och många fina detaljer kommer fram.
Jag tycker bäst om att ha en blandning i hemmet och inte bara vita möbler.
Det är fint att patinera färgglada enstaka möbler som en färg klick i hemmet. Jag tror shabby shic trenden kommer att hålla i sig ett tag till i den lantliga inrednings stilen.
Se även tidigare inlägget om att måla shabby chick här

Nu ska jag visa lite detaljer på en del av våra vita shabby chic möbler.




11 kommentarer:

Malin's Hus sa...

Läckert o bra med tips, vitt kommer alltid att vara populärt! Kram kram

Butik Östergården sa...

Experterna säger att chabby chick är ute nu, fast jag tror personligen inte det. Jag tror som du säger, att den kommer nog att finnas kvar i den lantliga stilen. Hur som helst behöver man ju inte följa trenderna utan göra det man själv gillar.

Jag har köpt en underbar spegel med ett litet bord till, och jag kan inte bestämma mig för om jag skall måla den vit eller svart. Vilka problem man har!

Vi skall göra en tripp ner till baltik länderna i vår och försöka hitta gamla möbler, sen blir det till att måla. Tänkte att vi skulle ha lite gammalt i butiken också. För att det skall bli prisvärt måste man nog åka utanför Sverige.

Idag har jag fullt upp med bokföring för Värings intresseförening, där jag är kassör.

Ha det gott!

Kram Helen

Anneli sa...

Kul att läsa ditt inlägg!

Det är så roligt att veta hur andra målar sina "shabby chic möbler".

Vi gör inte på samma sätt men något liknande.
Vi har provat olika metoder och kommit fram till ett sätt som passar oss och våra kunder.

Det här med att Shabby skulle var på väg bort stämmer inte alls enligt oss.................många som kommer in och handlar våra möbler har nyss börjat att inreda i stilen.........!

Tror att det är vi bloggare och branschfolk och inredningsnördar som är låååångt före den "vanliga massan"........

Ditt inlägg skapade många tankar.

Kram Anneli.

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Tusen tack..
Jag ska måla lite möbler och vill ju naturligtvis att det ska bli bra :))
Ha en underbar fredag o helg.
Kram kram
Jessica

Anonym sa...

Jamen det är ju så fint med lite slitet. Jag har inte kommit mig för att prova. Bra tips.
Ha en riktigt skön fredagskväll
AC

Ninja sa...

Gillar att ta fram detaljerna....

Fröken Prillig sa...

Tack för tipsen!
Har ett gäng möbler som väntar på att få en ny skrud..
/åsa

Lilla Blanka sa...

Vilken härlig blogg du har! ♥

Tack för all inspiration!

Kram
Mia

Esperanza✿⊱ sa...

Jag gillar det, bra förklaring!

Me gusta, es muy buena explicacion!!!!

EM sa...

Grattis till ett jättefint reportage i Hem&Antik!!!
Kram elsamarianne

Anonym sa...

Kan man använda möbelpolish?