lördag 14 juni 2014

Vintage cyckelställ

 Det nygjorda planket i gammal stil behövde ett cykelställ i äldre stil. 
På loppis hittade jag ett gammalt cykelställ som stått utanför Cavern club i Liverpool sedan 50 talet. Det sägs att John Lennon parkerade sin motorcykel i den, därför skrevs förbudstexten "endast för cyklar"..... Nej nu ljuger jag.. tog nog i lite för mycket med Cavern club. Sanningen är den, att hitta ett cykelställ som passar in och har samma stil är inte lätt så jag gjorde ett själv. 
Bild sökte efter cykelställ på nätet, det finns både järn och trä modeller, men trä passar oss bäst så det fick det bli. Jag använde tryckimpregnerat virke och även 2 järnrör i nederkant, allt målades i samma svarta som planket.
Textade och målade konturlinje med guld i samma stil som kan ses på äldre cykelställ utanför pubar och affärer i England. Sedan mattades det ned för att se gammalt ut. 
Ett gammalt cykelställ behöver en gammal cykel och vi hittade en.... Paul McCartneys :-)
//Dick

10 kommentarer:

Med en doft av lavendel sa...

Super super snyggt :)
kram Annika

EM sa...

Ja ja, jag tror dig,,, nästan.
Det kunde varit så...
Himla snyggt i alla fall. Jag trodde det var slut med projekt nu, på ett tag...? men det är klart, vart skulle cykeln stå då?
kram på er
elsamarianne

Unknown sa...

Ett underbart cykelställ som verkligen passar in hos er...men du nu behöver ni nog lugna ner er och njuta lite av sommaren oxå ;)
Ha de gott, kram Ing-Britt

Brigitte sa...

Lämpligt att citera en BEATELS låt

It's been a hard day's night, and I'd been working like a dog

Ni hinner med allt Och denna härliga nästan trovärdiga fantasi ;))Härligt!!
Hälsningar Brigitte

fianathome sa...

Trevligt!!
kram
Fia

STENLYCKA sa...

Midsommarkramar till er!
Ha det underbart!
Raina

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Men guud så snyggt!!
Precis som om bilden kommer från London :)
Ni är helt fantastiskt duktiga!
Kram Jessica

Helen sa...

Cykelställ de luxe! Så fint! Och historien om Liverpool och allt svalde jag med hull och hår...haha!

MissStorm sa...

Helt perfekt ju! Det första jag tänkte när jag kom in på bloggen var "Vilken otrolig tur ni haft som kom över det där cykelstället!" :) Och så har du gjort det själv! Mycket imponerad, nu igen!

Kram

web designers pitampura sa...

What you're saying is completely true. I know that everybody must say the same thing, but I just think that you put it in a way that everyone can understand. I'm sure you'll reach so many people with what you've got to say.