onsdag 30 april 2014

Det växer i odlingsbäddarna

 Tre saker behövs som bekant för att det ska växa.
1: Sol, Ja den är där uppe i hörnet på bilden "check"!
2: Vatten. ja vattenspridaren är på "check"!
3: Näring, Jodå det är jordförbättrat med gödning check!
Sen behöver man ju ha i något som ska växa också, så vi har sått lite frö, lökar och växter.
Så nu är det bara att rulla tummarna.
Några växter har övervintrat och fått rejäl fart i vårvärmen.
Vinbärsbuskar, smultronplantor, lavendel och rabarber. 
I bädden med örter syns här både citronmeliss och salvia. Men även dragon, persilja, timjan, basilika och några till har börjat om på nytt efter den mild vintern. 
Vi sådde rekordtidigt i år för att det varit så varmt, hela 14 dagar före det normala.
Rädisorna är som vanligt först med att titta upp, men även andra frö gror bra.
Gräslöken är inte nysådd utan övervintrar. Vi har haft gräslöken sedan vi flyttade in, för något år sedan dog delar av plantan och vi hade inte så mycket gräslök. Då köpte vi såna där småkrukor med färdig gräslök i affären och efter vi klippt ned den så planterade jag dem, Anette trodde inte det skulle fungera då de troligen drivs upp hårt men som ni ser så växer de så det knakar.  
 Statydusch! undra om den också växer?  
Japanskt vårtecken, Körsbärsblom. 

6 kommentarer:

Butik Östergården sa...

En underbar tid det är nu! Här behöver vi inte vattna, ogräset växer så bra ändå, njuter av vår kanske sista vår här på gården. Hur går det för Er? Har det blivit någon webbshop? Jag har fortfarande inte hunnit ta tag i att vi skulle bjuda ut er på lite mat. Men det kommer om ett par veckor, då ser det lugnare ut för oss, då har Sussi börjat jobba i butiken också och jag kommer förhoppningsvis att få det mycket lugnare. Jag slår en pling då! Så får vi se om ni vill följa med oss. Hoppas ni får en riktigt härlig första maj! Kram Helen

Unknown sa...

Såå härligt med era odlingar som trivs och frodas, här hemma sköts det inte så bra så vi tar bort alla rabatter. Blir desto fler krukor istället.
Ha de gott, kram Ing-Britt

EM sa...

Å vad härligt! Det måste vara perfekt med de där murarna, det höjer säkert eran växtzon massor!
Avundsjuk, jag är så avundsjuk, men egentligen så är det väl bara att sätta igång och mura, eller? Hade svårt att sova inatt och då kom jag på hur jag skulle göra -trädgårdsdesign, hihi.
Man tänker så bra där mitt i natten, speciellt när man oroar sig för sina sådder o växter och det är -6 grader ute... lite frös bort, men man "överlever".
Problemet är att minnas allt på morgonen...
kram på er

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej på er.
Vilka härliga bilder :)
Tänk att det redan växer så hos er, här är det inte lika kommet än i växtligheten men snart hoppas jag.
Stor kram o ha det så bra!
Jessica

asuntojen myynti sa...

You're place is really perfect planting plants and look's like it has also an good location .In Finland where i live i can say the real estate house that i bought was in a nice place with also a good soil and perfect to have a nice garden.

STENLYCKA sa...

En kram och en hälsning från Stenlycka som nästan aldrig skriver några kommentarer nu för tiden. Men du skall veta att jag gärna besöker din underbara blogg i det tysta.
Allt gott till dig från Raina